„Old money“ aneb Když klasika oblékne nový kabát

K čemu odkazuje v poslední době často nadnášená dvojice slov „old money“, odkud se vzala a jak se k ní stavíme v Beauty Manifestu? Vše vám prozradí následující odstavce...



Není novinkou, že módní novinky (pun intended) se občas rovnají pouhému oprášení stylu, který světlo reflektorů modelingové runwaye spatřil již dávno. Obzvláště nyní, když se globálním „trendem“ (a snad nejen jím) stala udržitelnost; módní designéři, make-up artisti, šéfeditoři lifestylových časopisů i široká veřejnost obrátili oči nikoli k budoucnosti – jako v 60. letech, kdy se ve Spojených Státech „šily“ futuristické kostýmky z papíru, PVC či vinylových desek – ale do známých, osvědčených vod minulosti.

Dávno zapomenuté styly začaly opět ožívat a ke znovuvzkříšení jim dopomohly sociální sítě – nízký pas, korzety i smokey eye líčení, to vše nedávno zažilo na TikToku a Instagramu více či méně úspěšný comeback. Proč? Protože spíše než „zbrusu nové“ chceme retro nebo vintage; kousky s charakterem, osobitým příběhem a historií. Tím se ostatně dostáváme k tématu dnešního článku…

Veřejné recyklace se dočkala i estetika, jež si jako jediná z mála již od svého zrodu někdy v 19. století dokázala zachovat původní důstojnost, a její návrat tudíž není dalším pomíjivým záchvěvem módní nostalgie, ale spíše „představením se v novém kabátě.“ A kabátem myslíme jméno – dámy a pánové, seznamte se s „old money aesthetic“.

Old money coby estetika

Jste-li fanoušky seriálů jako Gossip Girl, White Lotus či Succession, old money pravděpodobně znáte lépe, než sami tušíte. Mezi hlavní atributy tohoto stylu se řadí nevtíravá, nadčasová elegance, prémiová kvalita, minimalismus, a v neposlední řadě tradice.

Slovní spojení v doslovném překladu znamená „staré peníze“ a naráží na etablované rodiny z vyšších vrstev – jedince s vytříbeným vkusem, takřka nevyčerpatelnými finančními prostředky a patrně vrozeným zájmem o kulturu, dostihy a lodě – v nichž se jmění dědí z generace na generaci. Do výčtu pak samozřejmě spadají i zbohatlíci či početné procento přivdaných a přiženěných. Krom amerických elit, jako je Jay Gatsby, Kennedyové nebo notoricky citovaný klan Rockefellerů, se vám nejspíš vybaví také evropští aristokraté a šlechtické rody, v čele s britskou královskou rodinou.

Ale pozor, old money se nezakládá na okatých přehlídkách bohatství, nenaparuje se, ani se nesnaží své postavení mermomocí podtrhnout značkovými logy, neony či do očí bijícími vzory, jak by se možná mohlo na první pohled zdát. Naopak – upřednostňuje čistotu klasického střihu a designu, diskrétní branding, a razí heslo „v jednoduchosti je krása“. Asi proto už čtvrtým staletím drží krok s obsesivně proměnlivým módním průmyslem…

Estetika přímo vychází ze stylu oblékání zámožných studentů prestižních britských škol. Nosí se: 

  • trenčkoty, pletené svetrové vesty, mokasíny, oversized saka, koktejlové šaty, oblekové kalhoty i padnoucí midi sukně
  • tradiční účesy, čítající mikádo, nízký drdol, rovné vlasy s pěšinkou uprostřed či sofistikovaně "rozčísnuté" vlny
  • střídmý, jednoduchý make-up, založený na matném finiši, jemném konturování a tenkých linkách, jemuž vévodí výrazné rty a obočí – všeho však s mírou, přirozený vzhled je stále výchozí hodnotou
  • neutrální, tlumené barvy jako béžová, hnědá, bílá, černá a „námořnicky“ modrá
  • kvalitní tkaniny, tedy např. organická bavlna, přírodní vlna, kašmír, hedvábí, satén nebo tvíd

 

Pokud vás tyto řádky přiměly myslet na Blair, princeznu Dianu a Rachel McAdams v The Notebook, jste na správné stopě.




Old money coby životní filozofie

Další ze sloganů, které příhodně vystihuje podstatu old money, zní: „Méně je někdy více.“ Výše zmíněný minimalismus se totiž neváže pouze ke vzhledu jednotlivých kousků či líčících postupů jako takových, ale obecně k množství produktů, které člověk potřebuje vlastnit.

Old money jakožto „myšlenkový proud“ – v současnosti adoptovaný a zmodernizovaný generací Z – tvrdí, že kvalita vítězí nad kvantitou. Raději si za náležitou sumu koupí jeden, skutečně kvalitní kašmírový svetr, který v šatní skříni vydrží dlouhá léta, spíše než pět akrylových, o poznání levnějších, avšak s výrazně kratší životností. A tak uvažuje o všech „materiálních radostech“.



To nejlepší na trendu „starých peněz“ je, že vlastně vůbec není trendem – namísto kompulzivního hromadění investuje; nepodléhá aktuálním módním vlnám; zůstává věrný klasice a zachovává si nadčasový profil. Spolu s peněženkou navíc šetří i planetu, která coby hlavní rukojmí nadměrné produkce spotřebního průmyslu nemá prostor pro marnivost.

A to jsou hodnoty, pod něž se Beauty Manifesto hrdě podepíše.   

 

Old money na Beauty Manifestu

Na náš e-shop old money – ve smyslu estetiky i filozofického konceptu – zavítalo přímo ze svého rodiště, Velké Británie, a nese název Noble Isle.



Tato elitní, „tělem“ i duší britská značka ve své pestré kosmetické nabídce snoubí tradici s inovací, a dává za vznik jedinečným produktům péče o pokožku, které každodenní koupelnové rituály promění ve smyslový požitek.

Jejím gró je obohacování přírodních receptur svých ikonických sprchových gelů, tekutých mýdel či tělových mlék o příměsi pravých parfémů, inspirovaných britskými reáliemi. Rádi byste navštívili rebarborové plantáže malebného Yorkshire Triangle, vyrazili na prohlídku starých anglických skleníků v Sussexu nebo na vlastní čichové buňky zakusily atmosféru některé z destilerií věhlasné skotské whiskey? Sugestivní vůně přípravků Noble Isle vám ukáží vše, aniž byste museli vystrčit jediný prst z horké vany…

                                                       

Značka je rovněž známá svým závazkem k udržitelnosti, autenticitě a vysokým standardům kvality. Veškeré použité ingredience vzešly z plodin pěstovaných lokálně napříč celými Britskými ostrovy – od domácí produkce staletých rodinných podniků a farem, až po zahradní kuchyně tradičních anglických usedlostí.

Produkty k vašemu zápraží dorazí v recyklovatelném obalu a stanou se malým, zodpovědným „old money“ přepychem, který si můžete plnými doušky dopřávat třeba každý den. Nabídnete si?